Seçmen
başkana dokunmak ister...
Seçmenler belediye başkan adaylarından ne bekler
sizce? Seçmenin kapısına broşür bırakmak yerel seçim için ne kadar etkilidir?
Seçmene doğru kanalla ulaşmak için nasıl bir planlama yapılabilir? Bu soruların
yanıtlarını bulmak için ufak bir gezintiye ne dersiniz...
Öncelikle genel seçim ve yerel seçim arasındaki
propaganda farklılıkları nelerdir diye bir göz atalım isterseniz.
Genel seçimlerde temel unsur partilerin genel
başkanları, kurumsal projeler/hedefler ve milletvekili adaylarıdır. Halka
verilmek istenen mesaj, ulus genelinde aynı broşürler aracılığıyla yayılır.
Milletvekilleri adayları, partinin üst kurulları tarafından belirlenmiş ortak
politikalar ve projeler üzerinden çalışmalarını yürütürler. Yerel seçimlerde
ise esas olan belediye başkan adaylarıdır. İl ve ilçelerdeki adayların o
bölgeye özgü planladıkları projeler çerçevesinde il/ilçe örgütleri çalışmasını
sürdürür. Yani her ne kadar ilkesel olarak genel merkez menşeli ortak bir
söylem olsa da (sosyal belediyecilik, şeffaf yönetim gibi...) başkanların o
ilçe için vadettikleri ön plana çıkar.
Buraya kadar yazdıklarım meselenin genel
çerçevesi. Peki seçmen yerel seçimlerde siyasi partilerden ne bekler? Kadın
Kollarının her seçimde olduğu gibi hane hane dolaşıp broşür dağıtması yerel
seçimler özelinde ne kadar etkilidir?
Yerel seçimlerde seçmen “başkan adayına dokunmak”
ister. Görmek, konuşmak, derdini anlatmak ister. Mahalle mahalle, hane hane
talepler farklılık gösterse de ortak arzu başkan adayını görmektir. Dolayısıyla
genel seçimlerden farklı olarak yerel seçimlerde kadın örgütü kapıları broşür
dağıtmak için değil, kısmen daha kitlesel toplantılara çağrı yapmak için
çalmalıdır. Ve bu mahalle toplantılarında muhakkak başkan adayı da
bulunmalıdır. Bir önceki yazımda bahsetmiştim; propaganda süreçlerinde
kadınların, kadın seçmenlerle daha iyi iletişim kurduğu bir gerçek. Bu bağlamda
erkek adayların evleri dolaşması yerine esnaf, sivil toplum kuruluşu, fabrika
ziyareti yapmaları ve kadın örgütü tarafından düzenlenecek “kadınların mahalle
buluşmalarına” katılmaları çok önemli... Sözün özü belediye başkan adaylarıyla
kadın örgütünün işbirliği içinde planlı çalışması sağlanmalı. Yoksa enerji,
dağıtılan ve dikkate alınmayan broşürlerle birlikte tükenecektir.
Seçimlerde kadınlar nasıl çalışmalı?
Elbette ki örgütlü ve planlı çalışmalı. Bu noktada
izlenebilecek birçok farklı yöntem mevcut. Öneri olarak birini aktarmam
gerekirse; ilçe haritası üzerinde mahalleler sosyo-kültürel ve ekonomik
durumlarına, ortak ihtiyaçlarına göre farklı renklerde boyanır. Örneğin
kırmızı, sarı, mavi, yeşil, mor olmak üzere 5 grup olarak tüm mahalleler
kodlanır. (Aman kodlama deyince aklınıza fişleme gelmesin. Bu sadece bir
planlama yöntemi önerisidir:)) Mahalleler ortak özelliklerine göre
renklendirildikten sonra her renk için belirli anahtar kelimler yazılır. Örnek
olarak; “kırmızı” mahalleler emekli memur ağırlıklı, orta yaş üstünün
yoğunluklu olduğu bölgelerdir(Anahtar kelimeler çoğaltılabilir.) Bu bölgelere
özel çalışma grupları oluşturulur. Yani aslında her mahalleye her arkadaşımız
çalışmaya gönderilmemelidir. Örnek olarak Konak ilçesinin 113 mahallesi vardır.
Bu mahalleler ortak sosyo-kültürel, demografik ve ekonomik özelliklerine göre
4-5 renge ayrılır. Ve her renk grubu için ayrı öneriler, projeler ve çalışma grupları
oluşturulur. Tüm ilçe için uygulanacak ortak projeler ise her daim var
olacaktır. Sonuç olarak mahalle bazlı, mahallelere özel çalışma grupları ve
butik projelerle seçmene ulaşılmalıdır.
Her proje, her mahallede, aynı kişiler
aracılığıyla aynı etkiyi göstermez. Ve olmazsa olmazımız gündüz evinde oturan
kadın seçmenle de başkan adaylarını toplantılar aracılığıyla buluşturmaktır.
Sosyal medyanın sınır tanımadığı bir çağda,
insanların hangi statüde olursa olsun tükettikleri yiyecek ve içecek ambalajlarının
üzerinde bile kendi isimlerini görmek istedikleri bir dönemde (kişiye özel
promosyon) tüm seçmenleri tek tip proje ve tek tip bir söylemle etkilemeye
çalışmak zor olan yol. Çeşitlilik,
çoğunlukçuluk ve mahallelelere özel çalışmalar etki yaratmada kolaylık
sağlayacaktır. Bu doğrultuda en özgün olan aday, başarıya da bir adım daha
yakın olacaktır.
Ve en önemlisi doğru bir planlama aracılığıyla
verimli çalışmak... Emek de zaman da çok değerli çünkü...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder